vrijdag 13 augustus 2010

Interesse in Facebook begint te tanen

 

facebook engeland

Heeft Facebook zijn verzadigingspunt bereikt? Als we Britse experts mogen geloven wel. Ze stellen dat gebruikers in Groot-Brittannië, het op één na grootste Facebook-land ter wereld, de socialenetwerksite beu worden. Commercieel loopt alles echter nog steeds van een leien dakje.
Hoewel Facebook vorige maand het lidmaatschap van zijn 500 miljoenste gebruiker vierde, begint er bij de Britten de klad in te komen. Ze spenderen 9 procent minder tijd op de website dan tijdens de piekdagen, zo'n negen maanden geleden. Zaten ze in december over het Kanaal nog zo'n dertig minuten per dag op Facebook, dan is dat nu teruggelopen tot 27,36 minuten.

Volgens statistieken van Hitwise, dat internetverkeer analyseert, blijft Facebook na Google wel de meest bezochte site, goed voor één op zes bezochte Britse webpagina's. Maar onderzoeksdirecteur Robin Goad vermoedt dat het saturatiepunt bereikt is. "De voorbije zes maanden is de groei opmerkelijk vertraagd", zegt hij. "Vorige maand liep ook het marktaandeel terug, al kan dat ook aan het seizoen liggen. We zullen meer weten eens iedereen opnieuw naar school gaat, een belangrijke periode voor Facebook."

Kaap van 1 miljard dollar
Het is evenwel onwaarschijnlijk dat er bij Facebook een begrafenisstemming heerst. De reclame-inkomsten van de socialenetwerksite zullen dit jaar bijna verdubbelen en de kaap van 1 miljard dollar (780 miljoen euro) ruim overschrijden, schat studiebureau eMarketer. Volgens de studie zullen de reclame-inkomsten van Facebook dit jaar 1,285 miljard dollar bereiken, tegen 665 miljoen dollar vorig jaar. In 2011 zouden die inkomsten stijgen tot 1,76 miljard dollar, of zo'n 1,38 miljard euro.

De site staat zo ver voor rivaal MySpace. Die zou dit jaar slechts 347 miljoen dollar aan reclame binnenhalen, een bedrag dat bovendien volgend jaar met 14 procent zou dalen. Facebook komt  meer en meer in de buurt van de algemene internetportalen, zoals AOL. Die zou dit jaar in de VS voor 890 miljoen dollar reclame-inkomsten hebben, tegen 835 miljoen dollar voor Facebook in de VS.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten