dinsdag 26 oktober 2010

Oplichting via Facebook over vermeend testament

 

facebook_recht

 

De laatste tijd is het behoorlijk uitkijken op Facebook : verschillende oplichters slaan geregeld toe en hebben daarbij niet de minste scrupules.

Een vrouw vertelt haar verhaal : “Ik kreeg onlangs een D.D. als vriendenverzoek. Niks aan de hand dacht ik maar even later kreeg ik een mail dat hij mij zijn fondsen wou geven omdat hij keelkanker had en helemaal geen familie had. Nu sinds gisteren krijg ik geregeld een zogezegde notaris op mijn gsm die de verhandelingen zou doen en dan zijn ze vertrokken hé : de eerste mail daar vragen ze al 180 euro om de documenten te versturen. We, dus ik en mijn zoon, zijn verder gaan kijken en dat is dus pure fraude. Dus ik ben genoodzaakt om de internetpolitie in te schakelen. Gelukkig dat wij geen idioten zijn en zomaar gaan betalen hé.”

Stuit je op dergelijke problemen dan doe je best het volgende :

1. Verwittig de Belgische Federale internetpolitie via E-COPS (de site ondervindt de laatste tijd wel opstartproblemen).

2. Doe rechtstreeks aangifte van de feiten aan de Procureur des Konings van je rechtsgebied : vermeld duidelijk je personalia en geef een uitvoerig verslag met details over de feiten. Je krijgt dan een dossiernummer, dat je indekt voor het geval jouw gegevens in verdere frauduleuze zaken zouden gebruikt worden.

3. Je kunt ook naar de plaatselijke politie stappen om aangifte te doen, maar neem dan liefst alle mogelijke (afgeprinte) gegevens mee over het geval.

 

Tot slot : het is altijd uitkijken geblazen als iemand je zomaar geld aanbiedt via een systeem als Facebook, Twitter, Netlog, … Vaak kan het zelfs ook gaan over witwaspraktijken van criminele organisaties.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten